شیوع بیشتر اختلالات اضطرابی در جوانانی با شرایط مزمن پزشکی

4 مه 2020 - جوانانی که به یکی از 7 بیماری مزمن پزشکی (CMC) ، از جمله آسم ، بیماری مادرزادی قلبی، دیابت ، صرع ، بیماری التهابی روده ، آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان و بیماری سلول داسی شکل، مبتلا هستند، غالباً به یک اختلال اضطرابی مبتلا هستند. یک بررسی سیستماتیک جدید که در مجله آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکایی (JAACAP) ، منتشر شد، به بررسی شیوع اختلالات اضطرابی و تأثیر اضطراب بر نتایج مرتبط با بیماری در کودکان و نوجوانان مبتلا به CMC ، پرداخته است.

یک تیم تحقیقاتی مستقر در استرالیا و هلند دریافتند که شیوع اختلالات اضطرابی در جوانان مبتلا به CMC ، بیشتر از جمعیت عمومی است. اضطراب همچنین ممکن است با پیامدهای ناگوار ناشی از بیماری برای کودکان و نوجوانان با این شرایط، همراه باشد.

موضوع "همبستگی ذهنی-جسمی" (یعنی داشتن معیارهای تشخیصی برای حداقل یک بیماری روانی و یک بیماری جسمی) بسیار مهم است ، به نظر می رسد که ترکیبی از اختلالات اضطرابی و بیماریهای جسمی به ویژه در بین جوانان رواج دارد.

دکتر Vanessa Cobham ، نویسنده اصلی این مرور سیستماتیک، روانشناس بالینی در دانشگاه خدمات بهداشت روان و كویینزلند و سلامت كویینزلند در استرالیا، گفت: همراه با پیامدهای قابل توجه، ترکیب اختلالات اضطرابی و یک بیماری جسمی، پتانسیل وخیم تر شدن نتایج بیماریهای جسمی را دارد. متخصصان بهداشت که با کودکان و نوجوانان دارای شرایط پزشکی مزمن کار می کنند، باید بطور روتین اختلالات اضطرابی را در میان این گروه از بیماران غربالگری کنند تا بتوانند بهترین مراقبت ممکن را از این جوانان انجام دهند.

این مرور با آنالیز 53 مطالعه که به بررسی شیوع اختلالات اضطرابی و نتایج مرتبط با بیماری در هفت CMC  مختلف در کودکان و نوجوانان با میانگین سنی 18 سال یا جوانتر پرداخته بودند، انجام شد.

بیست و نه مورد از این مطالعات به بررسی بروز اختلالات اضطرابی پرداخته بودند، محققان دریافتند که بیش از نیمی از این مطالعات در تعیین اینکه آیا جوانان معیارهای یک اختلال اضطرابی را دارند، تنها به یک گزارش(از طرف خود جوانان یا والدین) متکی بوده اند. این مهمترین محدودیت در مورد فراگیر بودن یک اختلال اضطرابی در نظر گرفته می شود.

اگرچه احتمالاً این مطالعات بروز اختلالات اضطرابی را کمتر از مقدار واقعی گزارش داده اند، اما نویسندگان دریافتند که در تمام CMC ها، میزان شیوع اضطراب زیاد است، بطوریکه تقریباً 20 تا 50 درصد از جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. در مطالعاتی که شامل یک گروه کنترل سالم بود، میزان یک اختلال اضطرابی در میان بیمارانی با تمام انواع CMC به طور قابل توجهی بیشتر بود. در کل در افراد مبتلا بهCMC ، میزان اختلال اضطرابی بالاتر از میزان شیوع جهانی آن( یعنی 6.5 درصد) بود که قبلاً توسط Polanczyk و همکارانش گزارش شده است.

بیست و چهار مطالعه ی باقیمانده تأثیر اضطراب را بر نتایج مرتبط با بیماری بررسی کرده بودند. هیچ مطالعه ای در مورد نتایج مربوط به بیماری صرع یا بیماری مادرزادی قلبی یافت نشد، با این حال نویسندگان گزارش دادند که اضطراب با موارد زیر همراه است:

         کنترل ضعیف تر علائم ، عدم حضور در مدرسه و میزان بالای سیگار کشیدن در جوانان مبتلا به آسم

         افزایش فعالیت بیماری در جوانان مبتلا به التهاب روده

         درد بیشتر در جوانان مبتلا به آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانی

         بستری طولانی مدت در جوانان مبتلا به بیماری سلول داسی با بحران انسداد عروق چشمی

مهمترین و رایج ترین محدودیت در رابطه با سوال تأثیر اضطراب در پیامدهای مرتبط با بیماری، طراحی مقطعی اکثر مطالعات و این واقعیت بود که تقریباً همه مطالعات بر ارزیابی یک اضطراب و همچنین نتایج مرتبط با بیماری به یک گزارش از سوی والدین یا خود نوجوان، متکی بودند.

شواهد برای جوانان مبتلا به دیابت متناقض بود، به طوری که برخی از مطالعات تأثیر منفی اضطراب در کنترل متابولیک و پایبندی به درمان و سایر مطالعات ارتباط مثبت بین اضطراب بالا و پیروی از درمان را نشان می دادند.

در حالی که شواهدی مبنی بر اضطراب با نتایج منفی ناشی از بیماری در این جوانان در ارتباط است، به تحقیقات طولانی تری برای مشخص کردن تأثیر اضطراب بر نتایج کودکان نیاز است، دکتر Cobham  و تیم وی توصیه کردند كه پزشکان به طور معمول اختلالات اضطرابی را در جوانان مبتلا به CMC ، ارزیابی کنند. پرسشنامه های معتبر اضطراب روانی (هر دو نسخه والدین و جوانان) احتمالاً ابزاری آسان و در دسترسف برای غربالگری اختلالات اضطرابی هستند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200504/Higher-prevalence-of-anxiety-disorders-in-youth-with-chronic-medical-conditions.aspx